Strona główna  |  Prenumerata  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»


Prawnik radzi. Jak zorganizować imprezę świąteczną i nie zwariować
 

Mimo że myśl przewodnia imprez świątecznych wywodzi się z religii, podczas ich organizacji dobrym pomysłem jest ograniczenie elementów wyznaniowych do minimum. Co prawda, regułą jest organizowanie przyjęć w miejscu pracy właśnie w okresie okołobożonarodzeniowym, jednak niekoniecznie muszą nosić szumną nazwę „wigilia pracownicza”- przypomina mecenas Joanna Skrzeczkowska w najnowszym wydaniu MICE Poland.
 

Jeżeli przyjęcie odbywa się w siedzibie firmy albo w innym miejscu świadczenia pracy, dodatkowo w czasie pozostawania w dyspozycji pracodawcy, pracownik nie może odmówić udziału w takim spotkaniu. Tym większego znaczenia nabierają wspomniane już zasady związane z organizacją służbowych wydarzeń, poszanowanie różnorodności oraz odmiennych przekonań pracowników będące wyrazem równego traktowania w zatrudnieniu.

 

Przy organizacji przyjęcia w codziennym miejscu wykonywania obowiązków pracowniczych należy przemyśleć również kwestię serwowania napojów alkoholowych. W ślad za dość rygorystycznymi przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zakazane jest spożywanie napojów alkoholowych na terenie zakładów pracy lub miejsca zbiorowego żywienia pracowników. Napojem alkoholowym jest zgodnie z definicją normatywną wywodzącą się z tego samego aktu prawnego, produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5% objętościowych alkoholu. Picie wspomnianych napojów przez pracownika w miejscu pracy może stanowić uzasadnioną przyczynę rozwiązania z nim umowy o pracę i to nie tylko za wypowiedzeniem, ale również w trybie natychmiastowym z jego winy (potocznie zwanego „dyscyplinarką”).

 

Mniej restrykcyjne podejście do obecności alkoholu przejawia Sąd Najwyższy. W jednym z wyroków przesądził, że udział pracowników w prywatnym spotkaniu okolicznościowym lub pożegnalnym kolegów z pracy zorganizowanym za zgodą pracodawcy po godzinach pracy oraz po czasie funkcjonowania zakładu pracy w wydzielonej części (pomieszczeniu socjalnym) siedziby pracodawcy, połączony ze spożywaniem za przyzwoleniem pracodawcy niewielkich ilości wyrobów alkoholowych, nie stanowi ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. Podobnie, gdy impreza firmowa odbywa się na terenie zakładu pracy i pracodawca zapewnia pracownikom dostęp do alkoholu lub nawet nim częstuje. W opisanym przypadku pracodawca nie tylko zgadza się na picie napojów wysokoprocentowych w miejscu pracy, ale również je inicjuje. Zatem trudno zarzucić zatrudnionemu zawinione naruszenie generalnej reguły kreowanej przez prawo przejawiającej się w zakazie spożywania alkoholu w zakładzie pracy.

 

Podsumowując, czynnikiem usprawiedliwiającym zachowanie pracownika spożywającego napoje wyskokowe w miejscu pracy jest zawsze zgoda pracodawcy. Natomiast jego granicę wyznaczają zasady porządku i spokoju w miejscu pracy, przepisów BHP lub przeciwpożarowych oraz ogólnych norm postępowania. Pracownik nadal pozostaje na terenie zakładu pracy i w związku z tym podlega obowiązkowi zachowania zgodnego z obowiązującymi przepisami i zasadami współżycia społecznego, obejmującymi również powstrzymywanie się poza miejscem i czasem pracy od takich zachowań, które wywołują lub potęgują wzajemnie negatywny stosunek współpracowników i konflikty w środowisku pracy.

Joanna Skrzeczkowska, radca prawny


Więcej czytaj w najnowszym wydaniu miesięcznika MICE Poland 

2019-11-21 16:16:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»

Ludzie branży

»


Rafał Krawczuk

Współzałożyciel i managing director agencji Plej. W branży obecny od piętnastu lat. Tworząc strategię Plej, stawia na całościowe i szerokie podejście do briefów i tworzonych kampanii, a przede wszystkim na emocje i prawdziwe przeżycia. Czytaj więcej w miesięczniku MICE Poland

Newsletter

»

Zamów newsletter