Ponad 60 proc. PCO zrzeszonych w INCON zauważa wyraźną poprawę w liczbie i jakości przygotowywanych wydarzeń. Optymizm równoważą jednak szybko rosnące ceny dostawców usług w tym sektorze.
Rok 2011, mimo że nie należał do najlepszych i daleko mu do czasów sprzed kryzysu, jest drugim z rzędu, w którym poprawia się kondycja globalnego rynku spotkań. Równocześnie z ożywieniem rynku, pojawiły się znaczne podwyżki cen za usługi związane z organizacją spotkań. Tanio już nie będzie.
Z roku na rok coraz więcej
Jak podaje raport INCON, aż 62 proc. profesjonalnych organizatorów konferencji i kongresów ocenia, że ich biznes w 2011 r. rozwijał się znacznie lepiej niż przed rokiem. Co więcej, aż 42 proc. z nich zatrudniło w ostatnim czasie nowych pracowników, a 71 proc. przewiduje jeszcze większą poprawę sytuacji i dalsze działania związane z powiększaniem personelu. Jedynie 25 proc. jest zdania, że rok 2011 nie przyniósł żadnych poważniejszych zmian, a 12 proc. uważa, że ich sytuacja w ostatnim czasie się pogorszyła. Dobra passa na rynku odbija się także na liczbie uczestników konferencji i kongresów. 50 proc. badanych twierdzi, że takie spotkania będą gromadzić coraz więcej osób, z czego połowa spodziewa się szybkiego wzrostu w tym zakresie na poziomie aż 10-20 proc. w skali roku.
Rynek generuje podwyżki
Powrót prosperity i wzrost zainteresowania organizacją kongresów i konferencji wiąże się niestety także z podniesieniem cen obiektów hotelowych i sal konferencyjnych. Jak prognozuje raport będzie drożej. W czasach kryzysu hotele i centra konferencyjne, chcąc przyciągnąć klientów, bardzo często były zmuszone znacznie obniżać swoje ceny oraz wprowadzać dodatkowe rabaty i promocje. Teraz chcą odrobić straty, stąd dosyć poważne podwyżki, które w najbliższym czasie nie zostaną raczej zahamowane. Jeszcze w 2010 roku 30 proc. ankietowanych PCO było zdania, że ceny za wynajem sal konferencyjnych są niższe niż przed rokiem (czyli w 2009 roku). W najnowszym badaniu, porównując lata 2010 i 2011 już nikt nie zdecydował się na taką odpowiedź. Jednocześnie aż 33 proc. respondentów potwierdziło fakt, że ceny z roku na rok się podwyższają. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku noclegów. W badaniu z ubiegłego roku jedynie 20 proc. PCO zauważyło wzrost cen za usługi hotelowe, teraz po upływie 12 miesięcy, dotknęło to już 42 proc. z nich. Rosną również koszty związane z organizacją cateringu, jednak tutaj różnice nie są aż tak wysokie i nie pojawiają się tak szybko. Drożeją także usługi związane z obsługą multimedialną i techniczną przygotowywanych wydarzeń, ale równocześnie także stale polepsza się ich jakość.
www.incon-pco.com